Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Lifting opakowań rajstop – Romartex

case-study-opakowania-rajstop-romartex

Pod koniec 2011 roku rozpoczęliśmy współpracę z producentem rajstop, firmą Romartex. Jest to firma rodzinna działająca na polskim rynku od niemal 30 lat, odnosząca coraz większe sukcesy, nieustannie poszerzająca swój asortyment i zasięg sprzedaży. Ich produkty charakteryzują się wysoką jakością, która do tej pory nie była w wystarczającym stopniu wyeksponowana na opakowaniach.

Oto niektóre z poprzednich opakowań. Nie przystawały już one do wymagań współczesnych odbiorców, stało się więc jasne, że nadszedł czas na ich odświeżenie. Objęło ono nie tylko wymianę szaty graficznej, ale również wykrojników. Dotychczas wyroby były pakowane w różne typy opakowań: pudełka, obwoluty małe i duże. Naszym zadaniem było wprowadzenie ładu oraz pokazanie nowoczesnego charakteru i jakości produktów.

dotychczasowe opakowania rajstop romartex

Są dwa wiodące trendy fotografowania produktów na potrzeby opakowań rajstop. Fotografujemy całą modelkę, albo tylko jej nogi. Pierwsze rozwiązania ma taki plus, że teoretycznie można uzyskać ciekawsze zdjęcia, poszaleć z makijażem, fryzurą, czy scenografią. Tak zrobiliśmy w przypadku projektowania opakowań dla Fiore.

Drugie rozwiązanie pozwala przede wszystkim na lepszą ekspozycję produktu – jest on w takim wypadku większy, zajmuje więcej miejsca na opakowaniu, można mu się lepiej przyjrzeć. Gdy na opakowaniu chcemy umieścić całą modelkę to sam produkt jest wtedy niewielki, w najlepszym wypadku ma około 12 cm wysokości, czyli sięga mniej więcej do połowy opakowania. Skupienie się tylko na nogach pozwala na uzyskanie niemal czterokrotnie większego pola dla produktu. W tym przypadku zdecydowaliśmy się na kadr obejmujący tylko nogi modelki.

Do przygotowanie było 11 opakowań: 3 na rajstopy, 5 na pończochy i 3 na produkty kolorowe: leginsy, podkolanówki i zakolanówki. Pierwotne założenie zakładało, że wszystkie te produktu mają tworzyć jedną linię opakowań. Zanim rozpoczęliśmy sesję zdjęciową musieliśmy opracować wstępne projekty, ustalając w ten sposób ogólny klucz kompozycji, kolorystykę, rozmieszczenie elementów, charakter całości. Przygotowaliśmy cztery opakowania w ciemnych kolorach i przedstawiliśmy je klientowi.

wstepne-projekty-opakowan-rajstop-romartex

Po dalszych konsultacjach i prośbie klienta o znaczne rozjaśnienie całości i wprowadzenie większej ilości kolorów. Przygotowaliśmy kolejnych sześć propozycji.

wstepne-koncepcje-opakowan-rajstop-romartex

W tym momencie klient postawił jednak na stworzenie 3 odrębnych linii produktów: rajstop, pończoch i wyrobów kolorowych. Oznaczało to wybranie trzech różnych projektów oraz konieczność lekkiego dopracowania ich.

Po otrzymaniu produktów zorganizowaliśmy sesję zdjęciową w jednym z łódzkich studio zdjęciowych. Na sesji (oprócz mnie :-) pojawił się zaprzyjaźniony i sprawdzony fotograf specjalizujący się w fotografii i obróbce zdjęć z modelkami, modelka oraz stylistka. Do sfotografowania mieliśmy 11 produktów, każdy z nich wymagał dobrania innych ubrań i butów, a także różnych póz.

Sesja-zdjeciowa-rajstop-romartex

Mieliśmy przygotowane rozmaite przykłady póz, które uważaliśmy za ciekawe i warte fotografowania, ale w trakcie sesji część z nich okazała się nieprzydatna. Tu pomogło doświadczenie całej ekipy, gdzie każdy potrafił wykazać się inwencją i pomysłowością. Po siedmiu dość wyczerpujących godzinach sesja dobiegła końca i wszyscy szczęśliwie rozeszli się do domów :-)

Teraz nadszedł czas na wybór zdjęć. W trakcie całej sesji powstało ich ponad 300, czyli blisko 30 dla każdego produktu. Najważniejszym zadaniem stojącym przed nami było wybranie po jednym zdjęciu. Teoretycznie można ten obowiązek przerzucić na klienta, pozwalając mu w ten sposób na poczucie większej kontroli nad projektem. Z doświadczenia wiem jednak, że klienci nie mają czasu i za to nam płacą, byśmy pozwalali im go zaoszczędzić, a nie przysparzali im dodatkowej pracy. Poza tym wybór zdjęć wymaga doświadczenia i wiedzy. Poza na zdjęciu musi pasować do kompozycji opakowania, wyglądać atrakcyjnie w każdym szczególe, zdjęcie musi także pozwalać na sprawną obróbkę. Przesłaliśmy klientowi 11 wyselekcjonowanych niewyretuszowanych fotografii, wstępnie umieszczonych na opakowaniach. Po akceptacji naszego wyboru przyszedł czas na obróbkę zdjęć.

zdjęcia rajstop  na opakowania

Podczas gdy fotograf zajmował się retuszem pierwszych zdjęć my rozpoczęliśmy pracę nad rozmieszczeniem informacji mających znaleźć się na tyle opakowania. Po otrzymaniu dwóch wyretuszowanych zdjęć złożyliśmy pierwsze opakowanie w całość i przesłaliśmy je klientowi do oceny.

opakowanie rajstop rozplanowane na wykrojniku

Dopracowaliśmy kilka szczegółów i pierwszy projekt, czyli opakowanie wzorcowe dla rajstop był gotowy. Drugie opakowanie z tej serii poszło sprawnie, ale przy trzecim, kabaretkach, okazało się, że dobrana przez nas na sesji zdjęciowej stylizacja, czyli błyszczące czarne body jest dla klienta niezbyt przekonujące. Ponieważ zorganizowanie nowej sesji zdjęciowej nie było możliwe, zdecydowaliśmy się na komputerowe przebranie modelki w inny strój :-) Po kilku godzinach wytężonej pracy fotograf dokonał przekonującego fotomontażu i modelka zamiast w czarnym body występowała już w plisowanej spódnicy.

projekt opakowania pończoch Elena

W międzyczasie rozpoczęliśmy prace nad ostateczną wersją opakowania wzorcowego dla pończoch. Ponieważ w jedno opakowanie pakuje się kilka lekko od siebie różnych produktów, musieliśmy wykonać ikonki pokazujące poszczególne rodzaje pończoch. Na przykład rozróżnienie na małe i duże oczko, lub wzór szwu z tyłu pończochy. Dzięki temu można łatwo oznaczyć, który dokładnie wyrób znajduje się w środku.

opakowanie na pończochy Romartex

Na koniec przyszedł czas na wyroby kolorowe. Na pierwszy ogień poszły leginsy, ale tutaj trudność polegała przede wszystkim na konieczności dopasowania projektu do dwóch innych formatów: dla podkolanówek i zakolanówek przeznaczone były obwoluty, a nie pudełka. Wymagało to zmiany kompozycji, ale udało nam się utrzymać spójność serii. Przygotowaliśmy pliki do druku i w ten sposób zamknęliśmy projekt 11 opakowań rajstop dla firmy Romartex. Wszystkie opakowania możecie zobaczyć w naszym portfolio.

opakowanie na leginsy Romartex

Ponieważ wartość sprzedaży internetowej nieustannie rośnie, nie sposób zignorować tego kanału dystrybucji. Aby zaś uatrakcyjnić swoją ofertę firma Romartex zleciła nam także przygotowanie projektu graficznego i kodowanie szablonów aukcji. Stworzyliśmy szablony pasujące do nowych opakowań, umożliwiające lepszą ekspozycję produktów. Ponadto poddaliśmy retuszowi dodatkowe zdjęcia z sesji, aby na aukcjach zaprezentować wyroby w różnych ujęciach.

Projekt szablonu aukcji rajstop

A na koniec stare i nowe opakowania wybranych produktów.

Odświeżenie opakowań rajstop Romartex

Lifting opakowań rajstop Romartex

zmiana opakowań pończoch Romartex

Redesign opakowań rajstop Romartex

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

3 komentarzy do Lifting opakowań rajstop – Romartex

  1. Bardzo ładne i profesjonalne opakowania. Sam sprzedaję on-line i wiem, że dla Klienta internetowego zdjęcie produktu i opakowania mówi więcej niż 1000 słów. Osobiście uważam że bardzo dobra robota. Muszę skontaktować się z producentem by dodać produkty do swojej oferty. Dziękuję

  2. grunt to ładna sesja i wdrożenie na opakowania swoich pomysłów :)

  3. fajne opakowania, dobrze zrobione. Sama właśnie kupiłam kilka produktów tej firmy przez internet skuszona dobrymi zdjęciami rajstop na ich stronie. Obejrzałam pudełko i zobaczyłam adres Waszej strony, przejrzałam portfolio. Te tutaj zaprezentowane opakowania szczególnie dla pończoch super, dla zwykłych rajstop (z całą modelką na opakowaniu w spódnicy i żółtych rajstopach) już nie takie fajne. Ciekawe czy to poprzedni projekt jeszcze nie zmieniony na koncepcję samych nóg, czy jak. Ta z samymi nogami moim zdaniem wygląda o wiele lepiej, bardziej ze smakiem.

Dodaj komentarz

*