Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Trendy w projektowaniu opakowań

trendy w projektowaniu opakowań

Zdjęcie pochodzi z fotolia.pl

Jest to dalsza część artykułu (na potrzeby którego miałem przyjemność udzielić wypowiedzi) napisanego przez Monikę Nalewajek, redaktor MARKETER+. Ukazał się on w elektronicznym wydaniu Marketing w branży FMCG 2012. Zapraszam do lektury.

TRENDY

Jak w każdej dziedzinie, tak też w projektowaniu opakowań można mówić o pewnych trendach. Praktycy wskazują na 8, które są zauważalne obecnie.

1. Personalizacja
Jest to trend, który otwiera wiele nowych możliwości marketingowych. Umożliwia ona wprowadzanie zmian w etykiecie i opakowaniu produktu, a tym samym dostosowaniu jego przekazu do konkretnej grupy docelowej. Personalizację umożliwił chociażby rozwój druku cyfrowego, której najnowszym trendem jest technologia Ink Jet UV.

2. Prostota
Jak wskazują badania angielskiej firmy The Big Picture, prosty konstrukcyjnie przekaz wyrażający emocje najlepiej przyciąga uwagę kupujących i zachęca do impulsowych decyzji zakupowych. Agnieszka Wiśniewska określa to zjawisko mianem kreacji opakowań bardziej ascetycznych, dzięki którym można łatwo wyróżnić się z kategorii tożsamych produktów.

3. Ekologia
Wyraża się na dwa sposoby. Zarówno poprzez kreację produktu, który budzi skojarzenia z powrotem do natury (kolorystyka, eksponowanie ekologicznych walorów produktu), jak też tendencja mówiąca o tym, że w etykiecie produktu i jego opakowaniu ważne jest nie tylko to, co zostało na nim wydrukowane, ale i z czego jest ono zrobione.

– Około 57% badanych konsumentów deklaruje, że ważnym kryterium wyboru produktu jest dla nich aspekt ekologiczny jego opakowania – przytacza Maciej Wojtaszek. – I choć często nadal jest to przejaw „ekologicznej poprawności politycznej”, to należy się spodziewać rozwoju tego trendu w najbliższym czasie (tym bardziej że w mediach promowana jest postawa zachęcająca do zmian nawyków zakupowych).

4. Less is more
To ważna tendencja doceniająca „nieprzeładowane informacjami” opakowania i etykiety produktów. Trzeba pamiętać, że decyzja konsumenta często powstaje pod wpływem impulsu. Jeśli opakowanie nie komunikuje we właściwy sposób przekazu i jakości produktu, a co się z tym wiąże – nie wzbudza pragnienia jego posiadania, może przyczynić się wówczas do jego porażki rynkowej. W tendencji tej istotna jest również klarowność komunikatów. Z tego względu coraz większą uwagę przykłada się do typografii. Nie bez znaczenia na rozwój tego trendu ma też wpływ starzenie się społeczeństwa. Jest to związane z zapotrzebowaniem na opakowania dostosowane właśnie dla tej grupy, czyli proste, poręczne i wyraźnie oznakowane. Ponadto wzrasta liczba jednoosobowych gospodarstw domowych, co warunkuje istnienie produktów w mniejszych porcjach.

5. Emocje
Projektanci opakowań coraz częściej odwołują się do do emocji, tworząc specyficzną więź z klientem.

6. Produkty premium
Kategoria produktów premium o wysokiej jakości i w wyższej cenie. – Trend, który z roku na rok przybiera na sile – zauważa Agnieszka Wiśniewska. – Konsumenci w związku z bardziej świadomym dokonywaniem zakupów są skłonni zapłacić za gwarancję jakości, jaką są właśnie produkty premium.

7. Funkcjonalność
Oprócz samej kreacji, która nie tylko musi oferować nową i świeżą jakość, istotna staje się też funkcjonalność opakowania. Konsumenci zwracają uwagę na ergonomię, formę pakowania, ciężar opakowań, a tym samym na wygodę dokonywania zakupów.

8. Zabawa formą
Widoczna jest też zabawa formą, kształtem i wielkością produktów. Dzisiaj czekolada to już nie tylko prostokątna tabliczka z kostkami czekolady. To małe czekoladki oddzielnie zapakowane, kostki czekolady to literki do scrabble albo okrągła tabliczka czekolady w wyglądzie przypominająca wykres kołowy, gdzie poszczególne „elementy wykresu” to oddzielne smaki – biała, gorzka, mleczna itd.*

Z pewnością, przyglądając się rynkowi opakowań produktów, wyraźnie widać, jak wiele się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat. O wzroście zainteresowania designem także wśród producentów, którzy dostrzegli możliwości, jakie niesie ze sobą troska o dobrze zaprojektowane opakowanie, niech świadczy chociażby współczesna koncentracja na takich zagadnieniach jak experience design czy branding doświadczeń. Wpływ miały na to zarówno zmiany, jakie dokonały się w społeczeństwie, jak też nowe spojrzenie producentów na komunikacyjną rolę opakowania.

Opakowanie jest pierwszą reklamą produktu. Pozostaje ono nośnikiem informacji i ważnym elementem komunikacji wizualnej, źródłem różnorodnych emocji związanych z marką. To na jego podstawie konsument wyrabia sobie często pierwszą opinię o marce. W przypadku niektórych produktów – takich jak alkohol czy papierosy, dla których reklama jest prawie ograniczona – zewnętrza oprawa produktu jest bardzo ważna. Dlatego warto włożyć trud w przygotowanie kreatywnego opakowania, które będzie dla marki najlepszą reklamą – bez ponoszenia dodatkowych kosztów na promocję.

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

3 komentarzy do Trendy w projektowaniu opakowań

  1. Bardzo ciekawy artykuł. Z resztą cały blog wygląda świetnie i zamierzam spędzić tu chwilę i wracać, co jakiś czas

  2. Dobrze napisane, uwazam ze zabawa forma, powinna byc gdzies kolo punktó 4. Poza tym nie mam zastrzezen

Dodaj komentarz

*