Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Ilustracje w kontekście projektowania opakowań

Ilustracje na opakowania

Na początek warto przypomnieć, że ilustracje pojawiły się na opakowaniach długo przed zdjęciami. Rozwój i popularyzacja fotografii sprawiły, że w chwili obecnej podział rynku jest mniej więcej równy.

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy jak popularne są ilustracje. Stosowane są one nawet wtedy, gdy wydaje się, że jest to zdjęcie. Ładna, puszysta pianka na kawie? Smakowity czekoladowy batonik? Mleko lejące się do szklanki? Owoce na opakowaniu żelu pod prysznic? W znakomitej większości są to ilustracje. Czasem wzorowane na zdjęciach, ale jednak ilustracje.

Wiele prezentacji samochodów, zwłaszcza tych używanych na stronach internetowych opiera się na renderach, czyli trójwymiarowych wizualizacjach, a nie na fotografiach, czy filmach. Zazwyczaj są one tak wysokiej jakości, że widzowie nawet nie zdają sobie z tego sprawy.

Niejednokrotnie stosowanie ilustracji jest łatwiejsze niż użycie zdjęć. Dzieje się tak w przypadku niektórych rodzajów druku, gdy druk ilustracji w ograniczonej palecie barw, lub na nietypowym podłożu wygląda znacznie korzystniej niż druk zdjęcia.

Jeśli chodzi o ilustracje, to również tutaj możemy rozróżnić te pochodzące ze stocków, oraz te wykonywane samodzielnie. Wady i zalety są bardzo podobne jak w przypadku zdjęć.

Ilustracje pochodzące ze stocków.

Zalety ilustracji pochodzących ze stocków:

– niska cena

– różnorodna tematyka

– poglądówki

– różnorodna stylistyka. Możemy tu znaleźć zarówno ilustracje „cartoonowe” (bajkowy styl skierowany głównie, lecz nie tylko, do najmłodszych), ilustracje młodzieżowe (np. w stylu graffiti), techniczne, medyczne, architektoniczne, znaki drogowe, ikonki, piktogramy i inne.

– większość stocków stawia na ilustracje wektorowe, więc nie ma problemu z ich skalowaniem.

Wady ilustracji pochodzących ze stocków:

– dostępność dla innych użytkowników

– ograniczona tematyka

– ograniczona stylistyka. Ze względu na położeniu nacisku na wektory ciężko jest na stocku znaleźć ilustracje malarskie, stylizowane na rysunek odręczny, czy o ekspresyjnym charakterze.

Ilustracje tworzone samodzielnie

Zalety ilustracji tworzonych samodzielnie:

– niska cena. Oprócz komputera i skanera będących w zasadzie w każdym biurze potrzebny jest tylko tablet graficzny, którego cena wynosi 1500-1900 zł (wersja podstawowa) do 13 000 zł (wersja zaawansowana).

– unikalność

– dostosowanie do naszych potrzeb i oczekiwań

– poglądówki – możemy przedstawić klientowi szkic, lub niedokończoną ilustrację. Możemy ją umieścić w projekcie i samemu ocenić jej jakość i poziom.

– stylistyka dopasowana do potrzeb. Jeśli chcemy ekspresyjną, malarską ilustrację prezentującą laptopa – proszę bardzo. Kaligraficzny portret dziecka na opakowanie pieluch? Realistyczną prezentację cytryny z zegarkiem w środku? Nic nie stoi na przeszkodzie.

– możliwość samodzielnego decydowania o typie ilustracji. Jeśli wiemy, że będzie musiała być wykorzystywana na wielkich powierzchniach, a przy tym nie musi być przesadnie skomplikowana, możemy stworzyć ją w wektorach. Jeśli chcemy mieć efekt zbliżony do ilustracji odręcznej – tworzymy ją jako bitmapę.

W obecnych czasach bardzo rzadko tworzy się ilustracje ręcznie, analogowo. Nawet jeśli pierwsze szkice powstają za pomocą ołówka i papieru, to następnie są skanowane, obrabiane, konturowane i kolorowane na komputerze.

Obecne od kilku lat programy graficzne pozwalają uzyskać efekty bardzo zbliżone nawet do typowo artystycznych technik – malarstwa olejnego, akrylowego, akwareli, pasteli, węgla, czy sprayu. Dodatkowo możliwość niemal nieograniczonej edycji tych ilustracji, szybkiej zmiany kolorów, przemieszczania elementów, skalowania ich, czy cofania błędnych pociągnięciem piórkiem sprawia, że typowo odręczne ilustracje tworzone od początku do końca na papierze, czy płótnie, w agencjach reklamowych już właściwie się nie pojawiają.

Wady ilustracji tworzonych samodzielnie:

– wysoka cena. Tablet z najwyższej półki to wydatek rzędu 8-13 tysięcy zł. Oprogramowanie dedykowane do tworzenia ilustracji stylizowanych na tradycyjne media to dodatkowy koszt, ponieważ jest ono mało popularne i nieobecne w większości firm nie zajmujących się ilustracjami.

– konieczność zatrudniania uzdolnionego ilustratora. Wbrew pozorom duża część osób pracujących jako graficy nie potrafi rysować. Nie mówiąc już o posiadaniu umiejętności sprawnego tworzenia zróżnicowanych rozmaitych ilustracji w wielu stylistykach.

– poglądówki w formie szkiców, lub niedokończonych ilustracji mają to do siebie, że nie prezentują docelowej jakości. W przeciwieństwie do poglądówek ze stocków, które mają docelową jakość, jedynie rozdzielczość jest niska.

Znaczenie i stosowanie ilustracji w opakowaniu.

Po co stosuje się ilustracje na opakowaniach?

– by pokazać produkt

Stworzona przez xixi Studio ilustracja wafelków pokazująca produkt na opakowaniu.

– by pokazać efekt docelowy

– by pokazać zastosowanie produktu

– by pokazać funkcje produktu

– by pokazać zalety produktu.

– by pokazać niektóre ze składników

– by urozmaicić opakowanie. Jest to stosowane zwłaszcza w przypadku produktów skierowanych do najmłodszych. Na przykład na opakowaniach płatków śniadaniowych ozdabianych maskotkami w formie charakterystycznych postaci, w artykułach papierniczych, czy zabawkach. Oto przykłady tego typu realizacji.

Maskotka stworzona przez xixi Studio na potrzeby opakowania płatków śniadaniowych dla dzieci

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

1 komentarz do Ilustracje w kontekście projektowania opakowań

  1. No i fajnie napisany artykuł. Ilustracje jak zwykle bardzo ładne, a wykaz wad i zalet z ich korzystania świetnie przedstawiony. :)

Dodaj komentarz

*