Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Zdjęcie a ilustracja. Pola zastosowań na opakowaniach.

Zdjęcie a ilustracja. Pola zastosowań.

Kiedy w projekcie opakowania lepiej sprawdza się zdjęcie, a kiedy ilustracja?

Pola zastosowań zdjęcia w projekcie opakowania.

W zasadzie zdjęcia stosuje się z powodzeniem w większości opakowań. Dotyczy to w szczególności następujących sytuacji:

– gdy potrzebujemy pokazać produkt na modelu najlepiej skorzystać ze zdjęcia. Rysowanie rajstop nie przynosi ciekawego efektu, choć takie opakowania się zdarzają.

– gdy zatrudniliśmy znaną osobę lepiej wykorzystać jej zdjęcia, niż próbować odtworzyć ją za pomocą ilustracji. Oczywiście istnieją wyjątki od tej sytuacji.

– gdy model używa produktu. Na przykład dziecko bawi się zabawką będącą w środku opakowania.

– gdy zdjęcie ma pokazywać działanie – skutek stosowania produktu. Na przykład szczupła wysportowana modelka na opakowaniu płatków fit. Albo zgrabne uda na opakowaniu kremu antycellulitowego.

– zdjęcia potraw również są bardziej „smaczne” niż ich ilustracje.

Pola zastosowań ilustracji w projekcie opakowania.

– gdy chcemy uzyskać efekt vintage lepiej sprawdzają się ilustracje, które nawiązują do dawnych opakowań z czasów, gdy nie stosowane jeszcze fotografii w opakowaniach.

– w produktach dla dzieci – zabawkach, artykułach spożywczych, artykułach papierniczych, grach. Tutaj prawie zawsze pojawiają się ilustracje. Czasem w połączeniu ze zdjęciami, lecz jednak to ilustracje są wiodącym motywem w tego typu opakowaniach.

– wiele produktów wychodzi mało korzystnie na zdjęciach. Jednym z przykładów są tu produkty spożywcze. Np. wyroby piekarnicze, które często na zdjęciach są mało atrakcyjne, a retusz zdjęcia okazuje się bardziej pracochłonny, niż stworzenie tego wypieku od nowa, na komputerze.

Podobnie jest z niektórymi produktami elektronicznymi. Wiele z nich często ma tak minimalistyczny design, że prościej jest je odtworzyć na ilustracji, niż zajmować się ich właściwym ustawieniem, wyczyszczeniem z każdego pyłku, dobraniem świateł tak, by nie odbijały się w produkcie itd.

– stworzenie maskotki jest również o wiele prostsze i przynosi lepszy efekt, gdy wykonamy jej ilustrację, zamiast stworzyć fizycznie pacynkę i starać się ją korzystnie sfotografować. Na przykład miś zajadający się płatkami śniadaniowymi.

– gdy nie można pokazać dolegliwości – np. w przypadku leków na hemoroidy. Lepiej jest wtedy uciec się do ilustracji prezentującej zarys miejsca związanego z dolegliwością.

– gdy chcemy pokazać jak produkt działa od wewnątrz – na przykład w przypadku leku na przeziębienie i zarysu głowy wraz z opisanymi funkcjami: udrożnieniem zatok, złagodzeniem bólu gardła i bólu głowy.

– gdy produkt stosowany jest przeciwko nieatrakcyjnym i nieestetycznym problemom. Na przykład insektom, osadowi z kamienia w toalecie itd.

– ilustracja pozwala również skupić nam uwagę odbiorcy na konkretnym elemencie. Dzięki rysunkowi konturowemu możemy podkreślić najważniejsze cechy, pomijając elementy nieistotne. Dzięki ilustracji przesadnie wyszczuplonej sylwetki łatwiej nam ukazać odchudzające efekty stosowania naszego preparatu.

Zdjęcie i ilustracja w opakowaniach uzupełniają się i dopełniają. Trudno sobie wyobrazić opakowania bez nich. Od niedawna spopularyzowało się także coś nowego. Formy graficzne będące połączeniem zdjęć z ilustracjami. Składają się na nie kolaże, fotomontaże, fotomanipulacje i inne elementy. Dzięki temu granica między zdjęciem a ilustracją coraz częściej zaciera się.

Wszystkie te formy dają duże pole manewru projektantom opakowań, pozwalając urozmaicać, różnicować i odróżniać od siebie poszczególne projekty opakowań.

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

1 komentarz do Zdjęcie a ilustracja. Pola zastosowań na opakowaniach.

  1. Według mnie każde opakowanie musi indywidualnie mieć dobieraną grafikę, nie ma jednej receptę dla każdego produktu nawet z tej samej kategorii;)

Odpowiedz Anuluj

*