Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Praktyki w agencji reklamowej – od czego zacząć?

Praktyki w agencji reklamowej - co i jak?

Ponieważ już kilkukrotnie gościliśmy u siebie praktykantów, a w dodatku ostatnio rozpoczęliśmy rozmowy z Politechniką Łódzką w sprawie stałej współpracy związanej z praktykami w naszej firmie, postanowiłem podzielić się kilkoma spostrzeżeniami na ten temat. Czego możesz spodziewać się po praktykach w agencji reklamowej?

Tu dużo zależy od tego, z czym przychodzisz. Co potrafisz, co chcesz robić, w jaki sposób pokrywa się to z profilem firmy, do której się zgłaszasz. Zacznijmy więc od początku. Mam nadzieję, że ten wpis odpowie na wszystkie pytania związane praktykami. Jeśli nie – pytaj w komentarzach.

Jak wybrać agencję reklamową na praktyki?

Zakładam oczywiście, że decydujesz się na praktyki nie dlatego, że chcesz je odbębnić, ale by się czegoś dowiedzieć. To zapewne Twoja pierwsza szansa na zobaczenie jak w rzeczywistości (w praktyce :-) wygląda praca grafika. Czemu grafika a nie np. accounta? Bo chcę opisać to, na czym znam się najlepiej, zamiast snuć ogólnikowe domysły pasujące do niemal dowolnego stanowiska i rodzaju pracy w każdej firmie. W trakcie tych kilku lat edukacji i zgłębiania zagadnień związanych z projektowaniem graficznym zapewne do jednych tematów ciągnie Cię bardziej niż do innych. Może to projektowanie logo, materiałów reklamowych, opakowań, a może tworzenie ilustracji? Wybierz jeden najważniejszy, wypisz dwa-trzy pozostałe, które także Cię interesują (i z którymi miałeś jakąś styczność w praktyce) i poszukaj firm, które zajmują się dokładnie tym. Przygotuj portfolio prezentujące Twoje dokonania w tych dziedzinach. Nie przejmuj się, że Twoje prace są słabe. Chcesz rozpocząć praktyki, a nie pracę na stanowisku art directora. Następnie zadzwoń do tych firm. Tak, zadzwoń, a nie pisz. Porozmawiaj z właścicielem, lub osobą odpowiedzialną za HR. Jeśli wyrażą zainteresowanie – wyślij im cv i portfolio. Wyślij je niezwłocznie. Nie jutro, nie za tydzień, nie w środku nocy. Zrób to jak najszybciej. Póki pamiętają w ogóle rozmowę z Tobą. Zacznij od tych firm, które robią to, co Cię interesuje. Dopiero jeśli wszyscy „wybrani” odmówią Ci, rozszerz pole poszukiwań.

Praktyki w agencji reklamowej pytania

Spotkanie.

Najgorsze, co możesz zrobić, to przyjść na spotkanie i nie potrafić sprecyzować, co chcesz robić. Albo chcieć robić coś, czym ta firma się w ogóle nie zajmuje. Przyszedł do nas kiedyś chłopak, który chciał składać layouty czasopism. Najlepiej związanych z modą. Spytałem, czy znalazł coś takiego w naszym portfolio. Wyglądało na to, że nie przejrzał w ogóle naszej strony i nie bardzo wiedział, czym się zajmujemy. Musiałem mu więc odmówić. Dlaczego? Bo ani on nic by nie wyniósł z takich praktyk, ani my nie mielibyśmy z niego żadnego pożytku. Obopólna strata czasu. Nawet jeśli firma, która zaprosiła Cię na spotkanie nie robi dokładnie tego, co Cię pasjonuje, znajdź w ich portfolio to, do czego Ci najbliżej. I na wszelki wypadek także kilka innych rzeczy, od robienia których nie będziesz uciekać. Bo może się okazać, że owszem, dana agencja reklamowa ma w swoim portfolio parę ilustracji, ale robiła je kilka lat temu i od tego czasu zapotrzebowania na nie brak.

Praktyki w agencji reklamowej co i jak?

Codzienność.

Gdy już dostaniesz się na praktyki to przygotuj się na to, że nie otrzymasz od razu możliwości projektowania komercyjnych produktów dla największych klientów. Ba, to się zapewne w ogóle nie zdarzy. Na co możesz więc liczyć? W xixi Studio opracowaliśmy na razie system praktyk, który określam „pół na pół’. Przez pierwszą połowę dnia praktykanci robią brudną robotę. Przepisują teksty, sprawdzają teksty po kimś w poszukiwaniu błędów, szparują zdjęcia, ogólnie robią to, na co inni (bardziej doświadczeni) nie mają czasu. Druga połowa każdego dnia to praca z rzeczywistym briefem. Wyjmuję z szuflady stary brief i oddaję go do Twojej dyspozycji. Otrzymujesz krótkie terminy, mniej lub bardziej jasne wytyczne i działasz na własną rękę. Jeśli czegoś nie wiesz – sprawdź w google. Jeśli nadal nie wiesz – pytaj. Nie ma jednak nic bardziej irytującego niż pytanie o techniczne banały, które możesz samemu wyguglać. Możesz nie wiedzieć, czym jest szparowanie zdjęć, ale jeśli ktoś Ci powie, że masz wyciąć zdjęcie z tła za pomocą piórka w Phtoshopie, to reszty możesz nauczyć się samemu.

Nie oczekuj tutoriali.

Nikt na praktykach nie będzie Cię uczył obsługi programów, zwłaszcza od podstaw. Jedna dziewczyna powiedziała mi, że na praktykach chciałaby nauczyć się InDesigna. Praktyki w agencji reklamowej to nie miejsce na taką naukę. Biorąc pod uwagę ile jest darmowych tutoriali do każdego programu (oraz ile jest niedrogich, a wartościowych stron oferujących tutoriale po polsku – jak np. Edu Web) – każdy, kto chce się nauczyć podstaw jakiegoś programu, może to zrobić bez wychodzenia z domu.

Agencja reklamowa praktyki

Rób wszystko najlepiej jak potrafisz.

Jeśli dostaniesz do przepisania jakiś tekst – zrób to bezbłędnie. To nie jest skomplikowane zadanie. Jeśli dostaniesz do wyszparowania zdjęcia – zrób to szybko, ale bardzo dokładnie. Jeśli będziesz robić błędy przy tak prostych rzeczach, to nikt nie zleci Ci bardziej skomplikowanych tematów. Potraktuj to jak zamiatanie w Karate Kid (tym oryginalnym, a nie w smutnym remake’u z Jadenem Smithem) – robiąc proste czynności przygotowujesz się do bardziej zaawansowanej pracy i poznajesz lepiej programy. A także uczysz się dokładności, czy skupienia. Nawet najbardziej profesjonalni mega graficy muszą czasem coś wyszparować, przepisać, czy wyczyścić przed zrobieniem zdjęcia. Jeśli coś sprawia Ci trudności, to po powrocie do domu poszukaj tutoriali i ćwicz. Jeśli na drugi dzień przyjdziesz zaznajomiony z tematem i z nową wiedzą – zrobisz bardzo dobre wrażenie.

To jest fundament Twojej kariery.

Dobrze przepracowane praktyki mogą Ci pomóc na kilka sposobów. To naprawdę się zdarza, że wartościowi praktykanci otrzymują potem propozycję współpracy. Jeśli firma będzie w przyszłości szukać pracowników, a Ty na praktykach zaprezentowałeś się świetnie, to masz na starcie gigantyczną przewagę nad konkurencją. Ciebie już tam znają, wiedzą, czego można się spodziewać. Inni są niewiadomą. A nawet jeśli będziesz chciał aplikować do innej firmy – możesz liczyć na referencje. To Twój punkt zaczepienia. Niewiele osób może przedstawić jakiekolwiek referencje ubiegając się o pierwszą pracę.Ale żeby je otrzymać – musisz zrobić wrażenie lepsze od przeciętnego.
Staraj się więc jak najbardziej, bo praktyki mogą być dla Ciebie najlepszym startem do kariery.

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

1 komentarz do Praktyki w agencji reklamowej – od czego zacząć?

  1. Bardzo ciekawie ujęte informacje dla przyszłych praktykantów. Poszukiwanie praktyki czy przyszłej pracy nie jest proste. Ale jak już znajdziemy to pracujmy najlepiej jak potrafimy a może to procentować na przyszłość.

Odpowiedz Anuluj

*