Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Wafle Malborżanka – proces projektowania opakowania krok po kroku

Malborżanka - proces projektowania opakowania

Zakład Produkcji Cukierniczej Malborżanka to pochodząca z Malborka firma cukiernicza z blisko dwudziestoletnią tradycją. Zatrudnia ona niemal 50 osób, a szczególną uwagę kładzie na dostarczanie na rynek wyrobów bezpiecznych zdrowotnie, zgodnych z wymaganiami klientów oraz niezawierających polepszaczy i konserwantów. 

Niedawno Malborżanka zwróciła się do nas z prośbą o zaprojektowanie nowej szaty graficznej dla opakowań wafelków. Dotychczasowa była już przestarzała i nadszedł czas, by odświeżyć wizerunek produktów. Poprzednie opakowania wyglądały tak:

Malborżanka - proces projektowania opakowania

Naszym zadaniem było zaprojektowanie opakowań na wafelki o nadzieniu kakaowym oraz śmietankowym. Klient chciał, by projekty były nowoczesne, atrakcyjne i przyciągały wzrok. Całość musiała być apetyczna, a do tego spełniać nietypowe warunki pod względem technicznego przygotowania do druku. Oba opakowania są drukowane razem, a łączna liczba kolorów nie mogła przekroczyć siedmiu (w tym biel). Daje to więc po 3 kolory na opakowanie (plus biały podkład). Oznaczało to konieczność takiego przemyślenia projektu, by w ogóle móc pominąć jedną z barw (na przykład cyjan). Najpierw przystąpiliśmy do zapoznania się z konkurencyjnymi produktami oraz określenia najważniejszych cech charakteryzujących większość z nich. Dzięki temu wiedzieliśmy mniej więcej w jakim kierunku chcemy zmierzać i co osiągnąć. Naszkicowaliśmy na szybko kilka różnych kompozycji, co pozwoliło na odrzucenie tych, które nie miały szans sprawdzić się w przypadku tego projektu.

Oto część wstępnych koncepcji, zarówno tych zaprezentowanych klientowi, jak i tych, które zostawiliśmy w szufladzie.

Wstępne projekty opakowania

Po ich wykonaniu stało się jasne, że centralnym punktem projektu będzie wafelek. Po krótkiej sesji zdjęciowej przekonaliśmy się, że fotografie nie oddadzą w zadowalający sposób wyglądu produktu. Przyszedł więc czas na wykonanie realistycznej ilustracji. Poniżej możesz zobaczyć różne etapy tego procesu.

Ilustracja wafla

Po zapoznaniu się z naszymi projektami klient wybrał jeden z projektów i przesłał swoje uwagi. Chodziło przede wszystkim o lekkie uspokojenie kompozycji, oraz dodanie elementów wskazujących na naturalny charakter produktu. Uzyskanie ostatecznego projektu wymagało jeszcze kilku korekt, ale dość szybko udało nam się stworzyć finalny projekt. Użyliśmy zdjęć zboża, oraz ziaren kakao. Poniżej możesz zerknąć, jak wygląda bitmapa frontu opakowania krok po kroku, warstwa po warstwie (no, prawie ;-). Według tego wzoru wykonaliśmy także projekt opakowania dla wafli śmietankowych.

Projekt opakowania warstwa po warstwie

Po zaprojektowaniu frontów nadszedł czas na rozplanowanie całości na wykrojniku, naniesienie kodu kreskowego, informacji dotyczących wartości odżywczych, składów, i innych danych. Opakowanie drukowane jest na folii, nie posiada więc skomplikowanego wykrojnika uwzględniającego nietypowy kształt, zagięcia, etc. Musieliśmy jedynie uważać, by na niewielkiej przestrzeni zmieścić wszystkie niezbędne elementy, zachowując zarazem czytelność i łatwy dostęp do najważniejszych informacji (jak na przykład kodu kreskowego). Oto podgląd fragmentów gotowego pliku, oraz ostateczna wizualizacja wykonana dla potrzeb dalszych działań.

Wafelki Malborżanka - gotowe opakowanie

Malborżanka - wizualizacja opakowania

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

23 komentarzy do Wafle Malborżanka – proces projektowania opakowania krok po kroku

  1. Bardzo fajowskie. W ogóle świetnie się czyta takie case study, kawał dobrej roboty.

    • Dzięki wielkie :-) Swoją drogą co się stało z Kuźnią Grafiki?

      • Nie masz pojęcia jak bardzo mi miło, że pamiętasz jeszcze o Kuźni Grafiki – bądź co bądź, przeszła off-line już dosyć dawno. Natomiast dlaczego tak się stało… Przerost moich ambicji nad możliwościami. Żeby blog o grafice i projektowaniu był na tyle wartościowym kąskiem dla odwiedzających, na ile chciałem żeby taki był, musiałbym poświęcić się mu w dużo większym stopniu niż byłem wówczas w stanie. Może kiedyś… :-)

        • Wiem coś o tym. Ostatnio była przez jakieś dwa-trzy tygodnie martwa cisza na blogu bo przegrałem nierówną walkę z zapaleniem gardła. Jeśli więc miałem chwilowy przypływ sił poświęcałem go na projektowanie, czyli pracę, a na bloga już nie wystarczyło mocy :-)

          Trzymam kciuki za powrót KG.

  2. Ale bym takiego wafelka zjadła :)

  3. Bardzo ladnie ukazany proces, przyjemnie się czyta i ogląda. Efekty również zadowalające…

    Dobry wpis :)!

  4. Opakowanie co najwyżej przeciętne. Niczym się nie wyróżnia spośród innych przeciętnych opakowań dostępnych na naszym rynku…

    Mieliście fajny blog o projektowaniu, a zrobiliście słabą reklamę własnej agencji. Szkoda. W dodatku postanowiliście się zaprezentować naprawdę słabym i przeciętnym opakowaniem. Szkoda podwójna.

    • Blog jest przedłużeniem naszej agencji. Oprócz pisania o cudzych projektach umożliwia nam prezentowanie własnych case studies – co wielu czytelnikom bardzo się podoba, jest także przydatne dla naszych klientów.

      Z różnych względów mieliśmy ostatnio mniej czasu na bloga, niż byśmy chcieli. Wynika to również z tego, że wolę dodawać wpisy rzadziej, ale za to bardziej treściwe, niż co trzy dni wrzucać dwa zdania i fotkę. Wiem z doświadczenia, że takie mikrowpisy są nieciekawe.

      Co do poziomu opakowania – nie każdemu musi przypaść do gustu. Dlatego na rynku jest tyle miejsca dla różnych firm i produktów :-)

      Dzięki za opinie, każda jest dla nas cenna, także te krytyczne.

  5. Polecam w ramach inspiracji http://lovelypackage.com/, może się coś zmieni na polskim rynku opakowań

    • Znam, znam :-) I często zaglądam. Co prawda wiele z tam prezentowanych prac to limitowane edycje, niszowe produkty, itd.

      Wbrew pozorom w Polsce projektowanie graficzne jest na całkiem dobrym poziomie. Oczywiście tak u nas jak i na Zachodzie pojawia się mnóstwo średnich i słabych projektów, ale część z nich wygląda tak celowo. To jednak temat na dłuuugi artykuł z pogranicza psychologii i marketingu.

      • chyba Enie / Enowi (?) chodziło o to żeby popatrzeć na zasady projektowania, profesjonalizm.

        Wiesz w portfolio macie parę fajniejszych rzeczy. poprostu nie rozumiem gloryfikacji tego projektu.

  6. fajnie że przy projektowaniu jest miejsce na taki szczegół jak właściwe miejsce dla kodu kreskowego. Nienawidzę sytuacji, gdy nie da się go automatycznie sczytać. Głupota, ale jednak istotna.

  7. Czy nie warto pomyśleć nad liftingiem logo dla firmy Malborżanka?

  8. śmietankowe wyglądają jak familijne jutrzenki http://www.fudi.pl/obrazki/duze/7/78528868.jpg kakaowe też by wyglądały gdyby nie czerwone tło.

    • Na rynku jest tyle różnych wersji tego samego produktu, że siłą rzeczy niektóre elementy się powtarzają. Tak zresztą już jest, że różne branże mają swoje cechy charakterystyczne, których obecność na opakowaniu jest prawie obowiązkowa, by odbiorca z góry wiedział o jaki produkt chodzi. Podobnie jest z kolorystyką – swego czasu ponad połowa czekolad mlecznych na rynku miała błękitne opakowanie, bo akurat tak się przyjęło i tego wzrokiem szukali konsumenci.

  9. Konkretna robota o;) Ladny desing, dobra kompozycja i grafika ale pierwszy raz widzę ten produkt. Może kiedyś spróbuję tego smakołyku :)

Dodaj komentarz

*