Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Projektowanie opakowań rajstop – Fiore

Fiore - case study, czyli jak projektuje się opakowanie

Fiore jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm branży pończoszniczej w Polsce. W ciągu ostatnich lat aż czterokrotnie została wyróżniona w ogólnopolskim konkursie Gazela Biznesu. Należy do czołówki polskich producentów i eksporterów rajstop, pończoch i innych tego typu wyrobów. W tym artykule opisaliśmy jak przygotowaliśmy dla Fiore opakowania na najnowszy sezon dla linii rajstop o nazwie Street. 

Naturalną praktyką w branży pończoszniczej jest projektowanie nowych opakowań dla każdej nowej serii produktów. Pozwala to na błyskawiczne poinformowanie odbiorców o wprowadzeniu na rynek linii produktów na nowy sezon. Linia Fiore Street skierowana jest do kobiet lubiących odważny i niebanalny wygląd. W jej skład wchodzą rajstopy leginsy oraz wzorzyste skarpetki.

Zostaliśmy poproszeni o zaprojektowanie nowego wizerunku dla tych opakowań. Przed rozpoczęciem sesji zdjęciowej dokonaliśmy szeregu konsultacji zarówno z fotografem Adamem Wesołowskim jak i z menadżerem firmy Fiore, by ustalić jaki charakter mają mieć projekty. Przyjrzeliśmy się konkurencyjnym opakowaniom produktów dostępnym na polskim rynku, a także tym, których u nas nie ma.

zbior-opakowan-konkurencyjnych-firm

Oprócz samych rozmów wykonaliśmy także wstępne koncepcje, abyśmy wspólnie mogli ocenić kierunek w jakim powinny zmierzać nowe projekty opakowań. Do tego celu użyliśmy między innymi zdjęć z poprzednich sesji zdjęciowych wykonanych dla Fiore. Projekty miała cechować oszczędność formy. Pomimo młodzieżowej grupy docelowej chodziło także o uniknięcie przesadnej krzykliwości.

wstepne-projekty-opakowan-dla-Fiore

Pozwoliło nam to zawęzić pole poszukiwań i skupić się na stworzeniu grafiki opierającej się na modelce na tle ilustracji prezentującej miasto. Zaprojektowaliśmy różne wariacje obracające się wokół motywu miasta i ulicy, w końcu to seria Street. Najważniejsze było odpowiednie wyeksponowanie nóg, a tym samym rajstop. Zależało nam więc na stworzeniu projektu różniącego się od innych dostępnych na rynku, ale jednocześnie silnie skupionego na samym wyrobie. Dlatego też koncepcja całości zmierzała ku coraz większej prostocie.

projekty-opakowan-serii-street

Gdy już udało nam się ustalić mniej więcej jakiego efektu końcowego oczekujemy rozpoczęła się sesja zdjęciowa. Koncepcja sesji miała nawiązywać do młodzieżowego klimatu, z naciskiem na młodą grupę docelową serii Street. Całość musiała zarazem pasować do dosyć minimalistycznego stylu cechującego inne opakowania Fiore. Jednocześnie tło musiało pozwalać na sprawny retusz i korekty nóg.

Sesja odbyła się w jednym z łódzkich studio zdjęciowych. Podczas zdjęć używano 4 lamp, aparatu Nikon D700 + obiektywu 50mm. Aparat był stale podłączony do laptopa żeby obecny na sesji klient mógł na bieżąco monitorować zdjęcia, zwracając szczególną uwagę na ekspozycję wzorów na rajstopach oraz atrakcyjne ułożenie nóg modelek.

sesja-zdjeciowa-do-opakowania-rajstop

Wizażystka, fryzjer i stylistka przygotowali modelkę do zdjęć tak, by żaden element stylizacji nie rzucał się zbyt mocno w oczy. Najważniejsze było to, by nie odciągać uwagi od rajstop, jednocześnie czyniąc modelkę atrakcyjną i ciekawie ubraną. Do wykonania zdjęcia każdej rajstopy konieczne były lekkie korekty fryzury i makijażu oraz kompletna zmiana stylizacji, czyli przebranie modelki w ubrania niewystępujące na żadnym innym zdjęciu w tej serii.

Po wyretuszowaniu zdjęć nadszedł czas na dopracowanie projektu wzorcowego opakowania. Oprócz dotychczas ustalonych wytycznych było jeszcze kilka innych niezbędnych aspektów tego projektu. Ze względu na kształt wykrojnika oraz spójność z pozostałymi produktami Fiore położenie logo musiało być takie samo jak dotychczas. Kolejnym niezmiennym elementem opakowania było okienko, przez które będzie widać produkt, oraz oznaczenie grubości rajstop (DEN). Ze względów praktycznych musi się ono znajdować w prawym górnym rogu, ułatwiając wyszukiwanie i dobieranie właściwej gęstości sprzedawcom detalicznym. Zaś pod oznaczeniem DEN musieliśmy wygospodarować miejsce na naklejkę informującą między innymi o rozmiarze wyrobu.

Mając na uwadze, że seria Street zawiera kilkanaście różnych wzorów musieliśmy także przemyśleć elastyczny i sensowny system umożliwiający bezproblemowe dodawanie nowych pozycji. W ten sposób stworzyliśmy stosowaną na każdym opakowaniu zależność pomiędzy kolorami tła a napisami. Oto jak prezentuje się sama grafika, oraz kompletny front opakowania z dodanymi tekstami.

gotowy-projekt-opakowania-serii-street

Dopiero po ostatecznej akceptacji projektu wzorcowego mogliśmy przystąpić do projektowania pozostałych opakowań z serii Street. Poniżej możesz zobaczyć część projektów powstałych na tym etapie.

gotowe-opakowania-rajstop-fiore

Następnie zaprojektowaliśmy resztę opakowań dla rajstop i leginsów, a także przygotowaliśmy opakowania dla skarpetek. Od niedawna w sklepach dostępna jest seria Street w zaprojektowanych przez nas opakowaniach.

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

6 komentarzy do Projektowanie opakowań rajstop – Fiore

  1. Fajne projekty: nie pachną tanią erotyką, są przestrzenne i czysciutkie. Warto by było, gdybyś skomentował jaką rolę na sesji spełniał rozchichrany militarysta. Innymi słowy, więcej takich artykułów.

  2. Militarysta robił zdjęcia, można wręcz powiedzieć, że strzelał fotki ;-)

  3. Pingback: Jak pracować z klientem? | xixi Blog

  4. Pingback: Case Study -projektowanie opakowań i sesja zdjęciowa rajstop | xixi Blog

  5. Love these Fiore tights… Nice to see how the packages were shot!

  6. gdzie odkryte buty i rajstopy… w leb sie walnijcie

Dodaj komentarz

*