Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Jak skutecznie pracować z agencją reklamową?

jak-pracowac-z-agencja-reklamowa

Zdjęcie pochodzi z fotolia.pl

Jak skutecznie współpracować z agencją reklamową?  Teoretycznie sprawa wydaje się banalna, jednak niedomówienia na linii agencja-klient pojawiają się na tyle często, że warto przyswoić sobie kilka porad ułatwiających współpracę z agencją reklamową i w rezultacie owocujących bardziej satysfakcjonującymi projektami, mieszczącymi się w zaplanowanym budżecie i terminie. 

1. Opisz swoje oczekiwania. Zrób to dokładnie, szczerze, nie unikaj szczegółów. Im więcej dasz z siebie na początku prac nad projektem, tym mniej czasu będziesz musiał poświęcić później. Ułatwi to także wycenę i pozwoli uniknąć podnoszenia ceny w trakcie prac, ze względu na wcześniejsze nieporozumienia. Opisując swoje oczekiwania formułujesz myśli także dla siebie samego. Dzięki dokładnemu wyartykułowaniu potrzeb łatwiej Ci będzie ocenić czy końcowy rezultat odpowiada początkowym założeniom.

2. Bądź realistą. Mówi się „Dobrze, tanio, szybko. Wybierz dwa”. Jeśli coś ma być wysokiej jakości i nie możesz na to czekać aż ktoś znajdzie trochę wolnego czasu i natchnienia, by nad tym przysiąść, to licz się, że będzie to musiało kosztować. Niekoniecznie majątek, ale na pewno nikt tego nie zrobi za półdarmo. Jeśli zaś chcesz by coś było zrobione tanio i szybko to nie oczekuj niesamowitej jakości, zwłaszcza gdy jesteś nowym klientem.

3. Pozwól się poznać. Gdy zgłaszasz się po raz pierwszy do agencji i potrzebujesz świetnego projektu na jutro (albo nawet na wczoraj) to licz się z tym, że będzie to trudne. Pomijając nawet fakt, że trzeba dopełnić formalności, projektanci muszą poznać Twoje oczekiwania, gust, potrzeby. Przy stałych klientach o wiele łatwiej jest zrobić coś na wczoraj.

4. Nie ukrywaj budżetu. Zwłaszcza, gdy potrzebujesz nietypowego rozwiązania, lub pierwsza wycena przesłana przez agencję jest poza Twoim zasięgiem. Lepiej powiedzieć szczerze, jaką kwotą dysponujesz i przekonać się, co możesz za nią otrzymać. Nie musisz przecież korzystać, jeśli oferta okaże się nieatrakcyjna.

5. Pilnuj terminów. Zwłaszcza jeśli zależy Ci na czasie. Musisz samemu zarówno sprawnie i szybko przesyłać uwagi do projektów i materiały niezbędne do ich wykonania, jak i przypominać agencji o zbliżającym się deadlinie. Czasem bywa tak, że w trakcie prac zmienisz zupełnie koncepcje, zażyczysz sobie nowych projektów, co oczywiście wymaga czasu. Często dla agencji jest oczywiste, że oznacza to opóźnienie, ponieważ wymaga rozpoczęcia prac niemal od nowa. Jeśli jednak nadal obowiązujący jest pierwotny deadline – poinformuj o tym. W ten sposób unikniesz opóźnień, jeśli zaś wykonanie nowych projektów we wcześniej uzgodnionym terminie jest niemożliwe, z pewnością uda się jakoś inaczej rozwiązać tę sytuację. W agencjach reklamowych pracują zwykli ludzie, im też zdarza sięcoś przeoczyć, czy zapomnieć. Dlatego Ty też musisz interesować się, czy usługa zostanie wykonana w terminie.

6. Jasno precyzuj myśli. Starannie sprawdzaj materiały przesłane Ci do oceny i równie starannie sprawdzaj materiały, które Ty wysyłasz. Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas potrzebny na doprowadzenie projektu do końca. Bywa tak, że plik z projektem otwiera się kilkanaście minut, zapisuje kolejnych kilka, a do tego trzeba z niego wygenerować, sprawdzić i przesłać PDFa lub JPGa. Tylko po to, by pięć razy w ciągu jednego dnia poprawiać literówkę, której wcześniej nikt nie wyłapał. To wszystko jest czas, za który płacisz.

7. Nie oszczędzaj. Jeśli chcesz mieć coś naprawdę ekstra to nie oszczędzaj na tym. Pewnych efektów nie da się osiągnąć półśrodkami. Jeśli chcesz mieć projektowany specjalnie dla Ciebie sklep internetowy działający jak merlin.pl to nie spodziewaj się, że ktoś zrobi go dla Ciebie za tysiąc złotych.

8. Nie ingeruj w sprawy techniczne. Nie pokazuj palcem każdego piksela, sugerując gdzie powinien się znaleźć. Nie narzucaj koderowi w jaki sposób ma kodować Twoją stronę. Zaufaj, że ludzie, których sam wybrałeś, znają się na rzeczy.

9. Opisuj problem, zamiast narzucać rozwiązanie. I nie chodzi tu tylko o to co mówisz, ale także co myślisz. Nie decyduj za projektanta który element logo przesunąć i jaki mu nadać kolor. Nie marnuj na to swojego czasu. Opisz co Ci się nie podoba. Zamiast pisać tak: „Proszę przesunąć w logo ten daszek o dwa milimetry w lewo i dodać za nim słońce. Oraz zamienić czcionkę na tę z załącznika, lub jakąś inną podobną”, spróbuj w ten sposób: „Logo jest zbyt mało poważne, jak na moją branżę. Zwłaszcza nie pasuje mi zastosowana czcionka, wydaje się być dziecinna.” Kolejny raz wraca kwestia zaufania. Zaufaj, że Ci ludzie znają się na swojej pracy. Jeśli narzucisz im swoje rozwiązania, nie zdziw się, gdy ich praca nie przyniesie spodziewanych rezultatów.

10. Dziel się wiedzą na temat swojej branży. Ułatwisz w ten sposób pracę agencji, bo to Ty masz najlepsze rozeznanie w swojej branży. Powiedz im kto jest twoją największą konkurencją, będą mogli dzięki temu porównać, jak tworzone przez nich projekty wypadają w porównaniu z tymi, którymi dysponuje Twoja konkurencja. Powiedz czym charakteryzuje się Twoja branża, na co zwracają uwagę Twoi klienci, co sobie cenią, czego potrzebują.

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

1 komentarz do Jak skutecznie pracować z agencją reklamową?

  1. Fajny wpis, dzięki. Więcej na temat tego jak dokładnie wygląda przebieg prac nad stroną www znajdziecie tutaj:

    http://blog.poliman.pl/2014/10/informacje-na-temat-przebiegu-tworzenia-strony-www-jak-wyglada-wspolpraca-z-agencja/

Dodaj komentarz

*