Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Jak pracować z klientem?

jak-pracowac-z-klientem

Zdjęcie pochodzi z fotolia.pl

Niedawno pisałem o współpracy na linii agencja-klient ze strony zleceniodawcy, teraz czas na odwrotny punkt widzenia. Co i jak robić, by dobrze obsłużyć klienta. By był usatysfakcjonowany i chciał do nas wrócić? Nie jest to łatwe zadanie i mnóstwo projektantów oraz agencji reklamowych potrafi mocno zaniedbać tę kwestię.

1. Ułatw kontakt ze sobą. Odpisuj na maile w krótkim czasie, odbieraj telefony. Pierwsze wrażenie jest szalenie istotne, dlatego nie zepsuj go, podnosząc telefon z wściekłością, lub nie odpisując przez tydzień na maila.

2. Informuj na bieżąco o postępach prac. Dzięki temu klient będzie miał możliwość zgłoszenia w odpowiednim czasie uwag. Nie zaszywaj się na kilka tygodni w mroku swojej pracowni nie informując w jakim miejscu jest projekt. Lepiej co kilka dni wysyłać podgląd kolejnych etapów prac, lub nawet po prostu informować: „właśnie zakończyliśmy przygotowywanie plików graficznych, od jutra rozpoczynamy kodowanie Państwa strony”.

3. Bądź zawsze w kontakcie. Nigdy nie wolno Ci unikać telefonów, czy w inny sposób unikać klientów. Jeśli jedziesz na wakacje ustaw na serwerze autoresponder informujący o tym fakcie wszystkich piszących do Ciebie.

4. Dokonuj rzetelnej wyceny. Informuj dokładnie co wchodzi w skład wyceny, a co nie. Gdy często zdarza Ci się, że klienci są przekonani, że w ramach podanej wyceny wykonujesz jakąś czynność to oznacza, że popełniasz gdzieś błąd w komunikacji z nimi. Wyciągnij z tego naukę, by na przyszłość jasno przekazywać, iż taka usługa nie jest wliczona w cenę. Albo podnieś cenę i zacznij to oferować w standardzie.

5. Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu. Dbaj więc o obecnych klientów najlepiej jak potrafisz. Nie możesz ich zaniedbać po to by spróbować zdobyć nowych. Albo po to, by wziąć udział w jakimś podejrzanym konkursie (pisałem o tym tu). Twoim źródłem dochodu są obecni klienci, a nie Ci potencjalni, pamiętaj o tym.

Kiedyś wielu użytkowników komórek miało prawo czuć się oszukanymi, bo operatorzy zawsze oferowali lepsze warunki umowy nowym klientom niż dotychczasowym. Z czasem coraz więcej firm dostrzegło w końcu, że należy dbać o swoich klientów i zachęcać ich do ciągłego korzystania z oferty. Zadowolony klient może o Twojej firmie opowiedzieć mnóstwo dobrych rzeczy swoim znajomym, ale niezadowolony klient z całą pewnością poinformuje o tym nie tylko swoich znajomych, ale i wiele innych osób.

6. Wyrażaj się jasno. Gdy wysyłasz do klienta projekt, lub informację o postępie prac to dbaj o to, by na końcu wspomnieć jaki jest dalszy plan działania. To Ty zarządzasz tym projektem, więc to Twoim obowiązkiem jest jego nadzorowanie. Jeśli więc chcesz informacji, czy projekt spełnia wymagania to po prostu o to spytaj. Nie wysyłaj maila po prostu z informacją „załączam projekt”. Wystarczy dopisać jeszcze „Proszę o informację, czy spełnia on Państwa wymagania”, lub „czy możemy go już przygotować do druku”. Wtedy jest w 100% jasne, że czekasz na odpowiedź klienta.

7. W miarę możliwości nie pozwól klientom ingerować w swoją pracę. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji w której klient informuje Cię o kolorze i rodzaju fontu jaki masz użyć, a także o kompozycji całości. W pracę programistów, czy drukarzy nikt nie śmie się wtrącać. Nigdy nie słyszałem, by ktoś przeglądał linijki kodu i narzucał swoje rozwiązanie, lub żądał od drukarza, by kładł farby w odwrotnej niż dotychczas kolejności. Za to z bliżej niewyjaśnionych przyczyn w przypadku prac projektowych klienci często sądzą, że wiedzą lepiej niż projektanci, których sami zatrudnili. Twoim zadaniem jest taktowne, ale zdecydowane odmawianie gdy projekt idzie w złą stronę, bądź ilość sugestii uniemożliwia normalną pracę.

8. Nie pomyl jednak wtrącania się w twój proces projektowania z dzieleniem się wiedzą. Twój klient zna swój rynek o wiele lepiej od Ciebie. Jeśli więc informuje Cię, że ze względów praktycznych w prawym górnym rogu opakowania musi być kluczowa informacja, której sprzedawcy zawsze tu szukają, to nie wykłócaj się. Nie ma co wymyślać koła na nowo, warto skorzystać z czyjejś wiedzy i doświadczenia.

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

Dodaj komentarz

*