Blog o projektowaniu, nie tylko dla projektantów

xixi Studio Grafika Reklamowa

Reklama w czasach kryzysu

reklama-w-czasach-kryzysu

Zdjęcie pochodzi z fotolia.pl

Od ponad trzech lat ciągle wszyscy słyszymy o kryzysie. Nie lubię o nim rozmawiać, ani pisać, nie dlatego, że uważam go za wymysł medialny, ale dlatego, że moim zdaniem ciągłe zajmowanie się przez wszystkie media tym tematem tylko przyczynia się do powiększania problemu. Dziś jednak chciałbym obalić jeden z mitów funkcjonujących w mediach w związku z kryzysem. Zapewne sami często nadziewaliście się w trakcie lektur artykułów, bądź oglądania programów informacyjnych na słynne zdanie: „W trakcie kryzysu firmy jako pierwsze tną wydatki na reklamę”.  Jest ono prawdziwe i ma zasadność tylko w niewielkiej części. Wydatki na reklamę należy racjonalizować nie dlatego, że jest okres spowolnienia gospodarczego, lecz zawsze. W interesie każdej firmy leży dbanie o to, by budżet przeznaczony na którykolwiek aspekt działalności nie był marnowany. W równym stopniu dotyczy to pensji pracowników, kosztów stałych, sensowności utrzymywania poszczególnych etatów, jak i reklamy. Nie oznacza to jednak, że którekolwiek z tych wydatków można ciąć w nieskończoność.

Każda firma by się utrzymywać potrzebuje po prostu zarabiać więcej niż wydaje. Aby zarabiać musi mieć klientów. A nie da się ich zdobyć jeśli obetnie się budżet na reklamę. Jeśli firma nagle zniknie z billboardów, mediów i gazet to jej miejsce po prostu zajmą inne firmy. Dlatego obcinanie na oślep wydatków na reklamę jest prostą drogą na dno. To jest właśnie czas inwestycji, ponieważ wiele konkurencyjnych firm próbuje okopać się na swoich pozycjach i zapaść w kilkuletni zimowy sen. W tym czasie Ty możesz wykorzystać swoją szansę i przejąć klientów konkurencji.

Czyli to nieprawda, że firmy tną wydatki na reklamę ponieważ jest kryzys. Niemądre firmy tną wydatki na oślep. Mądre i dobrze zarządzane firmy obcinają wydatki tam gdzie jest to możliwe i nie spowoduje niekorzystnych efektów. Nie daj się zwieść niekompletnym i niekompetentnym informacjom serwowanym przez dziennikarzy. Sensowne budowanie pozycji na rynku wymaga czasu, konsekwencji i cierpliwości. Nagła rezygnacja oznacza porzucenie długofalowego planu budowania świadomości marki wśród potencjalnych klientów.

Wystarczy po prostu zdać sobie sprawę z tego, że reklama to nie jest wymysł współczesnego świata, ale konieczna inwestycja owocująca zdobyciem nowych klientów oraz utrzymaniem dotychczasowych. Bo taki właśnie jest jej cel. Jeśli więc musisz szukać oszczędności w wydatkach na reklamę to przeanalizuj dotychczasowe działania w tej materii oraz ich efekty. Nie zawsze będą one oczywiste i banalnie łatwe do zinterpretowania, ale warto to zrobić. Dzięki temu dowiesz się, które formy reklamy są w Twoim wypadku nieskuteczne i można z nich zrezygnować, a które warto wzmocnić, by zwiększyć zysk.

Jeśli prowadzisz osiedlową pizzerię to nie daj się namówić specjalistom od pozycjonowania na płacenie co miesiąc kilkuset albo nawet kilku tysięcy złotych za bycie na pierwszym miejscu w google na hasło „pizzeria w Polsce”, bo przecież Twoja oferta skierowana jest tylko do osób z najbliższej okolicy. Zamiast tego zainwestuj w nowe ulotki, czytelną i atrakcyjną stronę (wypozycjonowaną na zapytania związane z Twoją okolicą) oraz apetyczne plakaty rozwieszane w Twojej dzielnicy. Zobaczysz, że właściwe podejście do reklamy przyniesie Ci o wiele więcej zysków, niż cięcie wydatków bez zastanowienia.

Pozostając przy przykładzie pizzerii – może nie jest teraz najlepszy moment by zatrudniać drugiego kucharza, ale tym bardziej nie możesz zwolnić obecnego. Jeśli zapotrzebowanie na pizze jest mniejsze niż było do tej pory może warto poprosić szefa kuchni by włączył do menu kilka nowych potraw? A gdy to się stanie pamiętaj by poinformować o tym klientów.

wstecz do góry
xixi BLOG

Subskrybuj przez RSS komentarze do tego wpisu

Dodaj komentarz

*